Szanowni Państwo!
Prezentowana wystawa to opowieść o Polsce sprzed 30-40 lat. To historia, takiej Polski już nie ma. Jeśli popatrzymy dookoła na piękne obrazy o ważnych dziejowych momentach naszej ojczyzny, to jest to właściwy kontekst dla tych fotografii. Kolejka, czyli wieczne czekanie na coś, w tym przypadku na rzeczy potrzebne do codziennego życia, jest zjawiskiem społecznym i uniwersalnym. Moje fotografie z ostatniego 15-letniego okresu komunizmu w Polsce to relacja intymna. W Krakowie studiowaliśmy w atmosferze solidarnościowej wolności. Przetrąceni przez wprowadzony 13 grudnia 1981 roku stan wojenny, szukaliśmy swojego miejsca, w którym moglibyśmy żyć godnie i uczciwie. Zbyszek Bzdak znalazł to miejsce tutaj, ja wróciłem z Krakowa do moich rodzinnych stron, gdzie fotografowałem szarą codzienność. Prowincję nieskażoną wielką polityką, żyjącą podług humanitarnych praw odwiecznego współistnienia człowieka z naturą.
Wiele lat temu szukaliśmy miejsca dla naszych zdjęć na ulicy, blisko ludzi którzy byli naszymi bohaterami, to do nich kierowaliśmy naszą socjologiczną refleksję. Poruszaliśmy tematy ważne i bolesne, niepopularne w ówczesnych mediach. Wszystko to jednak było zrealizowane na najwyższym poziomie technicznym i artystycznym. Dlatego mimo upływu prawie pół wieku Kolejka nie straciła swojej siły przekazu, a jej wartość symboliczna i historyczna doskonale wpisuje się w to piękne i tak ważne dla wszystkich Polaków miejsce. Nasze czarno-białe fotografie z szarej w tamtych czasach ojczyzny w Polskim Muzeum w Ameryce w Chicago. Tego nie przewidzieliśmy.
Rok 2015, inny czas, inna Polska. My nadal robimy swoje. Prowadzę w Polsce małą rodzinną firmę wydawniczą. Nasze wybrane publikacje można obejrzeć obok, wspomnę tylko o trzech kierunkach.
Przykładami naszego zainteresowania historią są albumy Szabel nam nie zabraknie, opracowanie unikalnego zbioru białej broni z prywatnej kolekcji Pawła Komorowskiego i album Nieodwracalne, odszukane w pamięci wspomnienia więźniów obozów z II wojny światowej spisane przez Agnieszkę Kulawiak-Nabrdalik z czarno-białymi współczesnymi portretami bohaterów autorstwa Maćka Nabrdalika, członka Agencji VII.
Polska współczesna to albumy krajoznawcze i przewodniki turystyczne. Piękny album o Krajeńskim Parku Krajobrazowym 4 pory roku na Krajnie, publikacje o najstarszym mieście w Polsce, Kaliszu i foldery turystyczne o wielu uroczych miejscach z bogatą historią w Wielkopolsce.
Kolejny nasz kierunek wydawniczy to biografie i twórczość pisarzy oraz artystów związanych z regionem południowej wielkopolski. Są to znani w Polsce pisarze Stanisław Czernik i Marian Pilot czy też artysta malarz ze szkoły krakowskich kolorystów Antoni Serbeński. Do Ostrzeszowskiej Kroniki Regionalnej piszą profesorowie uniwersytetów o historii najnowszej np. Solidarności, ale także o trudnych relacjach pogranicznych żydowsko-niemiecko-polskich.
Właśnie za taką działalność kulturalną na kresach zachodnich dostaliśmy w 2014 roku wspólnie z żoną nagrodę Związku Literatów Polskich w Warszawie. Nasza mała rodzinna firma wydawnicza została zauważona i doceniona.
Dziękuję Polskiemu Muzeum i Sponsorom za stworzoną możliwość prezentacji wystawy i przedstawienia mojej współczesnej działalności. Szczególnie dziękuję Julicie Siegel i Zbyszkowi Bzdakowi, to ich zasługa.

Zbigniew Bzdak, współtwórca Akcji Próbnej 2 (Kolejki), przedstawia historyczny kontekst działań fotograficznych Grupy Twórczej SEM w latach 1976-1979, foto: Eric Lewandowski

Stanisław Kulawiak mówi o znaczeniu fotografii poza cenzurą w PRL, foto: Eric Lewandowski

Goście podczas wernisażu wystawy w Muzeum Polskim w Chicago, foto: Eric Lewandowski

Fragment wystawy z dokumentalnymi zdjęciami z lat 1974-1990, foto: Eric Lewandowski

Pamiątkowe zdjęcie z kolejką, foto: Eric Lewandowski

Autorzy i organizatorzy wystawy Between the lines, Poland 1974-1990 w Muzeum Polskim w Chicago, foto: Eric Lewandowski
